tirsdag 21. april 2009

lyrikk - sangtekst



Jeg har valgt sangteksten til sangen ”tidløs” av postgirobygget. Den finner du her: http://lyricwiki.org/Postgirobygget:Tidl%C3%B8s
Jeg valgte denne sangen fordi den har en fengende melodi og den situasjonen han som synger er i tror jeg mange som har jobb kjenner seg i. Spesielt de som jobber på kontor når det er fint vær. Teksten handler om en man som jobber veldig mye, han blir sittende inn på jobb og tenker på alt han skal gjøre. Men kaster bort all tiden på jobb. Han finner ut at alt handler ikke om penger men at han trenger en solskinnsdag. Han skjønner at penger ikke er alt, men opphevelser og å ha det gøy også er viktig. Stemningen er ikke så god fordi han det handler om skjønner at han har gjort et dårlig valg og er ikke veldig glad. Det eneste jeg kan se som folk må vite hva er før de hører sangen er utrykket ”jeg ble liggende på været”. Det betyr at han må vente til det dårlige været er over.
Teksten har en del rim, men ikke i hele teksten og det var ikke ett system på det. Det er gjentakelse i teksten, et eksempel er refrenget ” Jeg skulle sitte på en brygge og høre på bygget. Jeg skulle brøle "Bohemen leve!" Og jeg som trodde jeg var rik, men tid ble penger”. Jeg synes teksten passer veldig godt til melodien, melodien får frem budskapet i teksten bedre.

Ingen kommentarer: