torsdag 23. april 2009

Mitt liv som hund




Jeg har fått i oppgave å skrive en film analyse av filen” mitt liv som hund”. Den ble produsert i 1985, og regissøren heter Lasse Hallström. Filmen er svensk og er produsert i Sverige. Filmen er basert på romanen ”mitt liv som hund” av Reidar Jönssons, den ble utgitt i 1983. Den ble godt mottatt blant folk i hele verden, den fikk flere priser i Sverige og så fikk den Golden Globe prisen for beste utenlandske film og den ble nominert til to Oskar priser. Jeg mener temaet i filmen er kjærlighet, men også savn. Han må reise bort fra moren sin så han savner henne.
Filmen handler om en gutt som heter Ingmar Johansson, han er 10 år og han bor sammen med sin syke mor, sin bror og hunden sin. Ingmar og broren krangler mye og han gjør mye dumme ting, dette er ikke bra for moren som har tuberkulose. Til slutt greier ikke moren mer og barna må bort for å få ro, Ingmar blir sendt til onkelen sin som bor på landet i Sverige. Han får flere venner, blant annet jenta saga som ikke vil være jente. De spiller fotball og bokser. Når han kommer tilbake finner han ut at hunden er død og at moren holder på å dø.
Anslaget i ”mitt liv som hund” er i starten da Ingmar sitter i et lite hus i hagen til onkelen sin og har låst døren. Filmen starter med dette og det er et frampek fra ca. midt i filmen. Så får vi se hva som har skjedd før dette klippet, og så forsetter den etter klippet.
Hovedpersonen som heter Ingmar er 10 år. Han gjør mye rare ting og får problemer. Når han kommer til onkelen sin på bygda forandrer han seg og passer bedre inn i miljøet. Han får også mange venner i motsetning til der han kommer fra. Han er veldig glad i hunder, spesielt hunden sin Sicka. Saga er en jente som er ca. like gammel som Ingmar. Hun spiller fotball og bokser, og hun er bedre en de andre guttene i bygda. Det er ikke så mange som vet at hun er jente fordi hun kler seg som en gutt for å passe bedre inn. Etter hvert begynner hun å få pupper og det skaper problemer. Hun blir veldig god venn med Ingmar og dette forholdet går senere over i et kjæreste forhold. Moren er snill mot barna sine, men hun har fått tuberkulose, det gjør at hun ikke kan ta så godt vare på barna sine.
Det er forskjellige miljøer i filmen, vi har det i Stockholm og det på bygda hos onkelen. På bygda kjenner alle og de har et bedre miljø en i Stockholm, der det er et mer bymiljø med dress og rike folk. Handlingen er hentet fra 1980 tallet. Filmen er filmet i tredjeperson og i normalvinkel.
Temaet i filmen er kjærlighet og savn. Jeg mener at budskapet i filmen er at det kan være bedre for noen å bo på landet enn i storby. Jeg synes denne filmen var bra, men ikke noe jeg ville leid meg for å se hjemme i stua. Og sjangeren er heller ikke min stil.


Ingen kommentarer: